Specjalista

Psychiatra, Psychoterapeuta, Seksuolog

dr n.med. Maciej Klimarczyk

Seksuologia

Kiedy do lekarza seksuologa? A kiedy do innego specjalisty?

Seksuologia jako dziedzina lekarska jest tzw. specjalizacją szczegółową, którą można zrobić tylko po specjalizacji z: psychiatrii, neurologii, chorób wewnętrznych lub ginekologii.

Seksuologia może też być specjalnością nielekarską – w przypadku psychologów, którzy ukończyli certyfikowane, kilkuletnie szkolenie. Zakres kompetencji psychologów-seksuologów jest inny niż lekarzy seksuologów. Nie zapisują oni leków ani nie prowadzą diagnostyki lekarskiej (np. hormonalnej, układu krążenia, itp.)

Kiedy należy się zgłosić do lekarza seksuologa, kiedy do psychologa-seksuologa, a kiedy do innego specjalisty, np. ginekologa lub urologa?

Do lekarza seksuologa  - gdy problem dotyczy sfery seksualnej (dolegliwości fizyczne lub psychiczne, stres, dyskomfort, problem z samooceną, itp.) i powinna być przeprowadzona diagnostyka lekarska, leczenie farmakologiczne lub terapia np.:

• problemy z potencją (inaczej zaburzenia erekcji, zaburzenia wzwodu) – jest to problem wymagający diagnozowania lekarskiego, ponieważ  może mieć wiele przyczyn chorobowych, brak diagnozy lekarskiej prowadzi do nieodpowiedniego leczenia.
  • przedwczesny wytrysk – postępowaniem z wyboru jest leczenie farmakologiczne, inne jest nieskuteczne.
  • obniżenie lub znaczne podwyższenie libido  - konieczna diagnostyka medyczna – np. hormonalna
  • ból podczas stosunków,
  • problemy seksualne w przebiegu chorób somatycznych (kardiologicznych, cukrzycy, prostaty, zaburzeń hormonalnych, neurologicznych, itp.)
  • obniżony poziom testosteronu u mężczyzn - najczęstsze objawy to: słabienie libido, problemy z potencją, depresja
  • problemy seksualne w przebiegu zaburzeń psychicznych - nerwice, depresje i in.
  • transseksualizm - niezbędna diagnostyka lekarska
  • brak akceptacji swojej seksualności
  • problemy relacji w związku
  • rehabilitacja seksuologiczna – poprawa funkcji seksualnych po urazie lub chorobie.

Do psychologa-seksuologa  – w celu terapii psychologicznej problemów seksualnych pacjenta lub pary, gdy nie jest wymagana diagnostyka lekarska i leczenie farmakologiczne.

Do innych specjalistów:

Urolog – gdy wymagana jest diagnostyka i leczenie lub zabieg narządów płciowych męskich, np. stulejka, krótkie wędzidełko, wady anatomiczne prącia, guz jądra/prącia,  infekcje układu moczopłciowego, choroby prostaty itp.

Ginekolog – gdy wymagana jest diagnostyka lekarska i leczenie chorób narządu rodnego kobiet – zapalenia, upławy, zaburzenia miesiączkowania, krwawienia, wypadnięcie narządu rodnego, guzy, diagnostyka niepłodności, wdrożenie antykoncepcji hormonalnej, itp.

Skontaktuj
się ze mną
Dr n. med. Maciej Klimarczyk specjalista psychiatra, specjalista seksuolog, psychoterapeuta
tel. 609 473 342